Vägen till en färdig onlinekurs
När du ska göra en onlinekurs är det knepigt att veta var du ska börja. Även om du är van expert och lärare.
Kursprocessen till en färdig onlinekurs innehåller fyra steg.
Att skapa en onlinekurs innebär att du som lärare är väldigt lite framför kameran. Desto mer tid läggs på planering.
1. Första konceptet
Härligt att du är igång med planeringen inför din kurs. Under första konceptet kommer du att lägga en grund som kommer att följa dig under hela kursprocessen.
Föreställ dig för en kort stund att det just nu görs fem kurser med samma ämne som ditt. De kommer att säljas samtidigt. Så, hur är din kurs annorlunda?
Första steget i din kursprocess är att göra en brainstorm. Vad ska din kurs innehålla. Hittar du fler än tio saker kan du gå vidare.
Därefter skapar du en persona. Din persona är din hela målgrupp till din kurs.
- Vem ska lära sig?
- Vad kan hon idag?
- Vilka problem och hinder har hon?
- Vad ska hon kunna utför på egen hand när kursen är avslutad?
Du summerar ditt första koncept i ett synopsis. Var är personans start i form av kunskap och färdighet, vad är målet och hur ser vägen ut dit?
Nyckeln i första konceptet är att kunna se vem användaren för din kurs är, och vilka mål din kurs ska uppfylla för användare. Nedan finns mallar för det arbetsmaterial som du ska arbeta fram.
Ladda ner mallar:
2. Andra konceptet
Efter andra konceptet vet du hur din kurs är uppbyggd och vad du vill lära ut i varje enskilt avsnitt.
Det är nu kursens struktur tar form. Kunskapsmålen bryts ned i kapitel och avsnitt.
Hitta kursens struktur
Ta fram synopsis från första konceptet. Vad hade du antecknat under rubriken ”Väg”? Alla dessa delar ska delas in i kapitel och avsnitt i en kursöversikt.
Ett kapitel är ett större område eller ett arbetsmoment i din kurs. Ett avsnitt lär ut en specifik sak och ska färdiginspelat landa runt tre minuter (max sju minuter).
Du kan lägga upp din kurs på tre olika sätt:
- Kronologisk
Det första momenten tittaren behöver utföra är först i kursen. - Topphierarki
Låt det mest vanligaste momenten vara först i kursen. - Casebaserat
Gå igenom en kronologisk ordning i början av kursen och visa därefter hur ordningen appliceras på flera olika case.
Mål och vinkel till varje avsnitt
När du beskriver ett avsnitt hamnar fokus lätt på ämnet. Du tänker: ”Avsnittet ska handla om Lagningspenseln i Photoshop.” Men målet mär att naävndaren ska kunna utföra något. Varje avsnitt behöver ha ett mål och en vinkel.
- Mål
Skriv ned vad personan ska göra, kunna, veta, och känna efter varje avsnittet. Har du inte ett mål till ett avsnitt, har avsnittet inte ett existensberättigande. - Vinkel
Skriv ned din personliga vinkel om avsnittets innehåll. Varför är avsnittet viktigt? Din vinkel kan också vara något du observerat, upplevt eller erfarit. Vinkeln är ofta en perfekt första mening att börja avsnittets manus med.
Stryk, stryk och stryk
Tänk på att din kurs inte är kursen: Allt om ”ditt ämne”. Lägg avsnitt och idéer som inte passar in i en strykningslista. Det får blir idéer till en annan onlinekurs. Fokusera på personans mål och stryk resten.
Ladda ner mallar
I kursöversikten skriver du ned kapitel och avsnitt med mål och vinklar.
Kursöversikt – utskrift
Kursöversikt – fyll i på skärm
Våga stryka saker som inte passar i din kurs, och dokumentera dina beslut.
Strykningslista – utskrift
Strykningslista – fyll i på skärm
3. Manus och material
Under andra konceptet har du stolpat upp dina ingredienser, nu är det dags att skriva receptet. Ditt manus.
Skriv ditt manus ordagrant. Det kommer hjälpa dig att leverera ditt innehåll till tittaren på bästa sätt. Dessutom är manuset en fantastisk tillgång när du ska uppdatera din onlinekurs (vilket du kommer vilja eller behöva göra efter ett tag).
Talspråk och du-tilltal
Ditt manus ska inte läsas, utan berättas. Därför ska du strössla ditt manus med talspråk. Skriv exempelvis:
- å istället för och
- dom istället för de/dem
Undvik rubriker i ditt manus, men använda stycken. På så sätt får du naturligt pedagogiska pauser när du berättar och ett bra flöde.
Din kurs är en videokurs. Du träffar aldrig personan fysiskt, och personan träffar aldrig dig i samma rum. Därför använder du ett jag- och du-tilltal i ditt manus. Inte vi, ni eller man. Ett bra tips är att alltid söka efter vi, ni och man när du skrivit klart ditt manus och ersätta meningarna med jag- eller du-tilltal.
När du skrivit klart ditt manus testar du att berätta ditt manus högt. När du testar ditt manus markerar du de ord du ska betona och när du ska vara tyst.
Din kursintroduktion
När du skriver manus ska du lägga lite extra omsorg på din kursintroduktion. Kursintroduktionen är det avsnitt som ligger först i en kurs. Första intrycket.
Se till att kursintroduktionen svarar på frågorna:
- Vilka problem löser kursen?
- Vilka vinster ger kursen tittaren? Vad kommer tittaren veta, känna och göra efter kursen?
Här är två exempel på olika kursintroduktioner:
Visualisera
En del kurser kräver många illustrationer och ett rikt exempelmaterial. Att visualisera ditt manus får ta tid.
När du visualiserar ditt manus förbereder du exempelmaterial, videomaterial eller ett bildspel. Välj det som förstärker ditt innehåll bäst. Oavsett hur du visualiserar, arbetar du i tre steg:
- Hitta nyckelord i varje stycke i ditt manus.
- Hitta eller skapa exempelmaterial, videomaterial eller bilder som symboliserar nyckelorden.
- Bestäm om du ska addera pedagogisk förstärkning pilar eller annan grafik.
Skapa en visuell röd tråd när du går igenom punkterna.
Hjälpmedel när du skriver
Hos oss på Moderskeppet skriver alla manus i programmet Scrivener. Men självklart kan du likaväl skriva ditt manus i Word, Pages eller PowerPoint.
Att skriva manus i Scrivener har massa fördelar. Är du nyfiken så titta på kursen om Scrivener, och glöm inte att du får rabatt när du köper programmet.
Ladda ner mallar
Checklista för ditt manus – utskrift
Checklista för ditt manus – fyll i på skärm
Mall för att skriva en bra kursintroduktion – utskrift
Mall för att skriva en bra kursintroduktion – fyll i på skärm
4. Inspelning
När du spelar in en onlinekurs kan du göra det genom att själv vara i videobild eller spela in rösten.
Oavsett om du spelar in i studio eller bara din röst, ska du alltid ta med en bild på din persona. Prata till henne hela tiden. Som om hon satt på en stol två meter framför dig och lyssnade. När du berättar för en person, kommer variation på röstens hastighet och betoning per automatik.
Du i videobild
I studion spelar du in delar när det är viktigt att du är i bild. Du kan behöva vara i bild för att kunna förklara med kroppsspråk och visa detaljer på exempelvis en kamera. Eller så spelar du in i studion för ge ett personligt intryck.
Att spela in dig själv i bild utanför en studio är det som tekniskt tar mest tid. Både i förberedelser, inspelning och redigering. Har du inte möjlighet att lägga ned den tid som krävs, så försvinner lätt ditt innehåll.
Exempel på avsnitt inspelade i studio:
Exempel på avsnitt inspelade i miljö:
- Vakterna vid slottet – i kursen Fotografera i Stockholm
- Vattenfall och bäckar – i kursen Naturfoto – fånga människan
Spela in din röst
När du spelar in din röst först och därefter arbetar med bildsättning – då har du kontrollen. Det är lätt att redigera omtag i efterhand och du bestämmer vad tittaren ska se när du pratar.
Beroende på hur du vill visualisera din kurs, kan du använda dig av olika arbetsflöden. Så här är mitt arbetsflöde när jag spelar in programvara:
Screenflow och Camtasia är två programvaror vi använder oss av på Moderskeppet när vi spelar in röst och bildsätter i efterhand.