Teknik 4: Lyft fram vad andra gör så ofta du kan

Från kursen: Lyckas med distansundervisning

En elev får signaler från gruppen om vad som är rätt och fel och normalt. När de försvinner måste du som lärare skapa nya signaler.
Köp medlemskap
Teknik fyra: Lyft fram vad andra gör så ofta det går. "Nu har 20 lämnat in, kul att se hur bra det går." Ersätt alla signaler gruppen skickar till varandra när de normalt sett är i samma rum med egna nya digitala. Använd chattanslagstavlor, e-post eller vad som helst i era kommunikationskanaler. Kommunicera kort och effektivt och se om du kan slänga med det i bisatser på en annan kommunikation. För du ersätter visuella intryck med text. Lite som att du syntolkar ett digitalt system. Eleverna kan ju inte se vad som händer hos kamrater och alla runtomkring så du måste hela tiden berätta det. Sen kan du vara lite mastermind... ... passa på att utnyttja att eleverna inte alls ser vad de andra gör, så förstärk goda beteenden och tryck ner dåliga. Nästan alla kanske inte har lämnat in men du kanske kan sträcka sanningen till att säga att nästan alla har lämnat in. Försök att inte kommunicera utifrån dina problem. Skriv inte att du fortfarande saknar inlämning från tio personer. Skriv istället "30 har lämnat in och nu är bara några få som återstår. Bra jobbat allihopa! Båda kommer förstås ge samma effekt, men den ena vinkeln kommer förstärka elevens minne att läraren kommer alltid påminna sådana som mig innan det blir akut. Medan den andra vinkeln säger aha, nästan alla i gruppen gör samma saker som jag borde gjort, nästa gång ska jag vara lite snabbare.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Akademi