Gör mer än att digitalisera

Från kursen: Lyckas med distansundervisning

Se de osynliga stöden i klassrumsmiljön. Och ersätt dem med nya stöd som fungerar på distans. Då kan eleven lyckas.
Köp medlemskap
Att gå till distans handlar förstås att ersätta det synliga i undervisningen med digitala alternativ. Klassrummet av en online plattform och läraren av en video och handledningen av en chat och papper av pdf:er och lärarens postfack av en digital brevlåda. Allt det där kan vara utmanande och det går inte att på en eftermiddag bli en lärare som är bekväm med videokameran. Och alla läroplattformar bjuder på sina utmaningar. Mycket teknik ska behärskas. Samtidigt är det synliga alltså bara halvvägs. I klassrumsundervisning står du som lärare på axlarna till osynliga strukturer som andra har jobbat i åratal för bygga upp. Jag ska ge ett konkret exempel: I en skola delar du ofta ut papper med anvisningar och instruktioner. Alla får ett A4-ark. Det känns som världens enklaste uppgift att digitalisera. Gör en pdf och lägg på nätet. Men... ... tänk till... ... vi har ju tränat elever på något helt annat och helt andra rutiner. De har fått pappret direkt i handen av en auktoritär person. Pappret har ett värde för det är av fysisk form. Utdelningen har skett vid ett tillfälle då intresset är garanterat. Det går inte att lämna ett ark till en hand som inte är utsträckt. Det finns 25 andra personer som nära samtidigt tar sitt ark i handen. Det blir en gemensam ritual om omhändertagande. Givetvis ser det väldigt olika ut, en viker ihop pappret och stoppar i bakfickan medan någon annan lägger det fint i en plastmapp i en väska. Men alla gör ritualer de har gjort 100-tals gånger förut samtidigt som alla andra och den är sig lik. Genom att det är ett slags kollektivt beteende så visar alla hur du som elev, om du plötsligt glömmer bort vad du ska göra, ja, du ska ju också ta hand om pappret. Är du med hur många, många år av struktur och vanor som bara sopas bort och försvinner när du skickar ut din pdf? När den här polletten trillade ner hos mig började jag att angripa distans på ett annat sätt Jag försöker verkligen tänka på allt osynligt som jag i klassrumsmiljön har fått i present av lärare före mig, men som nu inte finns i distanskursen jag arbetar med.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Akademi