En liten knuff räcker långt

Från kursen: Lyckas med distansundervisning

En del elever har dålig förmåga att starta en uppgift. Andra att slutföra. En del har problem med båda. Det kan du jobba mot.
Köp medlemskap
Jag grupperar problemet som jag som lärare ska lösa i två stora kategorier. Ett: En del elever har dålig förmåga att starta upp eller ändra en uppgift utan en tydlig så kallad "trigger." Någonting som kommer utifrån som startar igång förändringen som behöver göras. Två: En del elever har dålig förmåga att fortsätta röra sig framåt utan att känslan är att flocken rör sig åt samma håll. En aktör i samhället har faktiskt löst det här problemet... ... din mataffär. Sedan 70-talet har man haft antropologer och andra forskare i konsumtionstjänsten. Av dem har jag lärt mig tre saker. Nummer ett: Alla försök att få kunder att gå långsamt på parkeringen har misslyckats. Människor kommer fysiskt och mentalt att accelerera mot öppningen och i den farten är de inte fungerande kunder. De kommer inte kunna handla, de rör sig för fort. De måste in i en övergångsperiod och därför utsätts du för ett ganska smart system av zoner och väggupp. Ica har en lång luftsluss och väldigt långsamma dörrar som sänker din hastighet. Nummer två: Det tar lång tid för kunder att bli kunder om de inte triggas till det. Som butiksägare måste du berätta extremt tydligt för kunden vad du vill att personen ska göra. Men det måste på något sätt vara personens eget beslut för att det ska fungera. De ska alltså lockas eller rättare sagt triggas att ta första köpbeslutet omedelbart. På Ikea är den mest uppenbara metoden att ha värmeljusen direkt tillgängliga för vänsterhanden precis när du kommer in genom dörrarna. Vad gör din högerhand? Jo, den letar efter en kasse, och de är precis där de ska vara. Så då tar du en. Nummer tre: Folk gör det som andra gör. Så du måste visa det. Du vet inte vem som tog värmeljusen först på morgonen, men ett skäl till att du funderar på att köpa dem är inte för att de råkar vara där. De råkar vara där och du ser någon annan ta upp och lägga dem i sin kasse De är alltså metodiskt framforskat och det krävs en längre övergång för bilföraren Mattias att bli shopparen Mattias. Det krävs en triggning för att jag ska börja starta att lägga grejer i kundkorgen och det krävs att jag ser att andra gör det för att jag ska få bekräftelse att jag gör rätt. Butiken förstår att det är i deras intresse att hjälpa dig förverkliga din egen fria vilja. De vet att du vill köpa - det är därför du är där. Du behöver bara lite hjälp att börja köpa. Du behöver små knuffar i den riktningen du själv vill gå. Butiken är snäll och ger dig de små knuffarna. Jag... ...knuffar elever. Om du var min elev, kan jag säga såhär till dig: "Jag vet att du vill lära dig, du sa det genom att anmäla dig och dyka upp, men nu förstår jag att du behöver min hjälp att nå det målet. Det blir min uppgift, du ber mig trigga dig och visa vad din klass gör, jag ska hjälpa dig med det."

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Akademi