Välkommen

Från kursen: Lyckas med distansundervisning

Bra digitala lösningar räcker inte. Du måste aktivt leda eleven förbi distansutbildningens skillnader mot den vardag många års skola vant hen vid.
Köp medlemskap
Jag är här och du är där. Det är utmaningen med distans. Jag heter Mattias och jag ledde länge distanskurser på Jönköping University. Det var i en ganska stor skala, 28 000 fristående kursare på 8 år. Jag hade två ganska tuffa utmaningar. Först ville jag att utbildningen skulle vara fantastisk och att kursvärderingarna skulle vara parad av fempoängare. Och det krävdes sin arbetsinsats där jag behövde bli slipad i alla tekniska verktyg för att digitalisera undervisningen och på kort tid första gången. Men sedan så ville högskolan maximera att antalet studenter skulle ta sig till mål. Genomströmning är fack-termen. De var ruggigt tufft. Jag lärde mig under åren att undervisningen i sig endast kan bidra med en basnivå där. Missförstå mig rätt, men få avslutar usel undervisning i en usel kurs. Men bara att göra undervisningen allt bättre för varje år gjorde ingen märkbar skillnad alls. Studenter kunde älska undervisningen och ändå inte gå klart. Jag fick lära mig att jobba mycket mer taktiskt slipat med distansformen. Jag behövde parera de svagheter distansutbildning tar fram hos elever som redan gått många långa år i skolan. För elever kan vara fantastiska på plats-elever och sedan usla distans-elever. Och ingen är mer överraskad över detta än eleven själv. I den här korta kursen ska jag dela med mig av fem taktiker jag arbetade med för att öka antalet som slutförde. Till dig som plötsligt eller planerat ska leda elever på distans. Inget handlar om digital teknik, plattformar eller videokonferenser.

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Akademi